بک‌ لینک دقیقا چیست؟

پس از گذشت مدتها از به وجود آمدن تعاریفی همچون بک‌لینک و چیزهای دیگر در سئو٬ کمتر در وب فارسی به معنای دقیق آنها توجه کرده‌ایم و بعضی اوقات آنها را با چیزهای دیگر اشتباه گرفته‌ایم. یکی از این مفاهیم٬ بک‌لینک است که در حال حاضر تعریف آن در بین مدیران سایت‌ها و شاید برخی مشاورین سئو کمی با آنچه که در واقعیت هست تفاوت دارد.

بک‌ لینک دقیقا چیست؟

بک‌ لینک دقیقا چیست؟

بک‌لینک های خوب و بد

چه بک‌لینک هایی مفید هستند؟

در یک کلام٬ بک‌لینک هایی که به صورت طبیعی توسط نویسنده/مدیر سایت به سایت شما با یک متن و عبارت مرتبط به سایت شما ایجاد شده باشند بک‌لینک خوب نامیده می‌شود. این بک‌لینک ها نباید از سایت‌های اسپم بیایند٬ نباید تعداد لینک‌های خروجی آن سایت بسیار زیاد باشد٬ نباید از سایتی با اعتبار بسیار پایین که شبیه اسپم است بیاید٬ نباید سایت لینک دهنده  با سایت شما از نظر ارتباط موضوعی خیلی غریبه باشد و فاکتورهای دیگری که مهم‌ترین آنها موارد ذکر شده بود.

چه بک‌لینک هایی مضر هستند؟

مگر می‌شود که لینکی مضر باشد؟ بله. روزانه بسیاری از سایت‌های اسپم به دنیا می‌آیند و با دریافت و ایجاد لینک‌های غیرطبیعی و اسپم به نتایج بالای گوگل می‌آیند و سپس پنالایز می‌شوند! بک‌لینک‌های مضر آنهایی هستند که از سایت‌های غیرمرتبط می باشند٬ دارای تعداد لینک‌های خروجی بسیار زیادند٬ از سایت‌هایی با IPهایی که اسپم شناخته شده‌اند هستند٬‌  Anchor text شما را بسیار تکرار کرده‌ اند و خودشان نیز تولید محتوا نمی‌کنند.

چه چیزهایی در کیفیت یک لینک موثر هستند؟

Anchor text: انکر تکست٬ همان متن یا عبارتی است که به یک صفحه دیگر لینک می‌شود. حالا چگونه تاثیر می‌گذارد؟ وقتی با عبارتی مرتبط با صفحه‌ای که می‌خواهید به آن لینک بدهید٬ انگار یک سیگنال به گوگل فرستاده‌اید که این انکرتکست با این صفحه مرتبط است و گوگل می‌تواند رتبه آن کلمه را با توجه به دیگر فاکتورها افزایش دهد.

Domain Authority: این فاکتور توسط شرکت Moz به وجود آمده است. سن دامنه٬ تعداد لینک‌های ورودی٬ کیفیت لینک‌ها٬ فعالیت سایت در شبکه‌های اجتماعی و .. در افزایش یا کاهش این فاکتور دخیل هستند. این امتیاز می‌تواند در مشخص کردن کیفیت یک لینک دخیل باشد.

Page Authority: اعتبار صفحه همانند Domain athority توسط شرکت Moz ارائه می‌شود که در مورد لینک‌های ورودی٬ کیفیت آنها و اعتبار کلی همان صفحه مشخص می‌شود.

دریافت لینک از سایت‌های کشورتان: اگر سایتی با زبان فارسی دارید٬ بهتر است لینک‌هایی که می‌گیرید از سایت‌هایی باشند که دارای دامنه .ir هستند. چون شانس شما را برای دریافت رتبه بالاتری در نتایج جست و جوی ایران افزایش می‌دهند. اما ممکن است باعث افزایش رتبه شما در نتایج جست‌وجوی بین‌المللی نشوند.

تعداد لینک‌های داخل صفحه (بک‌ لینک دقیقا چیست؟): این که گوگل بداند لینک‌های خروجی از یک سایت طبیعی هستند یا خیر٬ توسط فاکتورهای زیادی مشخص می‌شود. اما در کل٬ تعداد لینک‌های خروجی از صفحه‌ای که از آن لینک می‌گیرید٬ نباید خیلی زیاد باشد و باید نسبت آن با محتوا حفظ شده باشد.

 

پیج رنک آن صفحه: البته در این که دیگر پیج رنک اهمیتی ندارد شکی نیست٬ اما همچنان یک سیگنال نسبتا تایید شده در افزایش تاثیر لینک هاست. دقت کنید که پیج‌رنک به صورت مستقیم بر روی رتبه شما تاثیر نمی‌گذارد٬ بلکه به صورت غیرمستقیم می‌تواند موثر باشد.

Relations: یکی از مواردی که خیلی‌ها در آن دچار اشتباه می‌شوند٬ بحث رابطه‌های بین لینک‌هاست. لینک‌ها مشخصه‌ای به نام Rel دارند که می‌توانیم با آن به موتورهای جست و جو بگوییم که از Link Juice و PR juice ما چیزی برای آن صفحه ببرند یا خیر. حال ممکن است که موتورهای جست و جو رتبه آن صفحه را به واسطه لینکی که شما به آن داده‌اید افزایش دهند٬ اما از پیج‌رنک شما چیزی برای آن صفحه نبرده باشند. در حالت عادی نیازی نیست که حتما در لینک “rel=”dofollow را ذکر کنیم. خود لینک‌ها به صورت پیش‌فرض Dofollow هستند.